Data wpisu: 28.02.2017

Środki higieny osobistej – obowiązki pracodawcy

Pracodawca tworzący stanowiska pracy musi pamiętać nie tylko o efektywności swoich pracowników, ale także o ich komforcie. Dlatego kodeks pracy jednoznacznie nakazuje – bez wyjątków – zapewnienie podwładnym dostępu do pomieszczeń sanitarnych oraz środków higieny osobistej. Jak to wygląda w szczegółach?

Komu przysługuje prawo dostępu do środków higieny osobistej?

Sprawa jest prosta: takie prawo mają wszyscy pracownicy, bez względu na charakter wykonywanej pracy. Nie ma więc znaczenia, czy pracownik pracuje przy komputerze, w magazynie czy na rusztowaniu. Pracodawca musi udostępnić podwładnym środki niezbędne do zachowania higieny w takiej ilości, jak jest niezbędna.

Określenie „ilość niezbędna” rodzi pewne problemy, ponieważ kodeks pracy w żaden sposób nie reguluje tej kwestii. Nieco bardziej szczegółowe jest rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, które doprecyzowuje, że chodzi o taką ilość, która umożliwia usuwanie zanieczyszczeń powstałych na konkretnym stanowisku.

Czytając między wierszami chodzi więc o to, że pracodawca musi samodzielnie ocenić, ile środków higieny osobistej potrzebują jego pracownicy. Rozróżnienie dotyczy charakteru wykonywanej pracy. Wiadomo, że mniej mydła i ręczników papierowych potrzebują osoby pracujące przez cały dzień przy komputerze, a więcej pracownicy fizyczni.

Pamiętaj!

Zgodnie z przepisami każdy pracownik ma prawo do umycia rąk w pracy bez żadnych ograniczeń.

Jakie środki higieny osobistej trzeba zapewnić pracownikom?

To także nie jest w żaden sposób szczegółowo uregulowane – ustawodawca zdaje się na rozsądek pracodawcy i wewnętrzne ustalenia w zakładzie. W przypadku pracowników fizycznych obowiązuje jednak przepis, który nakazuje wydanie każdemu podwładnemu mydła i ręczników. Pracownicy biurowi mogą natomiast korzystać ze wspólnych środków higienicznych w ogólnodostępnych pomieszczeniach higieniczno-sanitarnych.

Ważne!

Pracodawca nie może wypłacać pracownikom ekwiwalentu za brak środków higieny osobistej w zakładzie pracy.

Obowiązkiem pracodawcy jest także wydzielenie pomieszczeń przeznaczony do dbania o higienę. Powinny to być szatnie, umywalnie, pomieszczenia z natryskami, ustępy, pomieszczenia do wypoczynku, ogrzewalnie, pralnie, odkażalnie, suszarnie i jadalnie poza stołówkami – oczywiście zależy to od charakteru prac prowadzonych w zakładzie i od liczby zatrudnianych pracowników.

W każdym pomieszczeniu higieniczno-sanitarnym musi się znaleźć dozownik środków myjących i ręczniki jednorazowe w nieograniczonej ilości. Jeśli w zakładzie są natryski, to korzystającym z nich pracownikom przysługują dwie zmiany ręczników tekstylnych w ciągu roku.


Autor wpisu:
Marcin Wolniak, Soluma BHP

Skontaktuj się z nami

Specjaliści z zakresu BHP są do Twojej dyspozycji, czekamy na kontakt by udzielić Ci praktycznej pomocy.

KontaktPoradnik BHP

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry