Data wpisu: 10.04.2017

Palenie w zakładzie pracy a przepisy BHP

Palenie papierosów to bardzo szkodliwy nawyk, ale według statystyk wciąż tkwi w nim około 7 milionów Polaków. Nic dziwnego, że w wielu zakładach pracy pojawia się problem zapewnienia pracownikom wydzielonej palarni, a także rozliczania ich z czasu poświęconego na puszczanie dymka. Co mówią na ten temat przepisy? Jak ma się palenie w zakładzie pracy do kwestii związanych z BHP? Przeczytaj.

Czy pracodawca ma obowiązek wydzielić palarnię?

Zgodnie ze znowelizowaną ustawą o ochronie zdrowia pracodawca ma prawo wprowadzić całkowity zakaz palenia na terenie zakładu pracy, w związku z czym nie musi wydzielać osobnej palarni dla pracowników. Może oczekiwać od podwładnych, że będą powstrzymywać się od palenia w czasie pracy, a ci powinni to uszanować.

Pamiętaj

Informacja na temat całkowitego zakazu palenia musi zostać wpisana do regulaminu pracy, z którym pracownicy mają obowiązek się zapoznać i go zaakceptować.

Jeśli jednak pracodawca zdecyduje się stworzyć dla pracowników palarnię, to wydzielone pomieszczenie musi spełniać szereg wymogów – m.in. dotyczących powierzchni, wysokości i oczywiście sprawnej wentylacji.

Czas pracy, a wyjście na dymka

Życie pokazuje, że nawet jeśli na terenie zakładu pracy obowiązuje całkowity zakaz palenia, to palący pracownicy i tak znajdują na to sposób. Najczęściej po prostu wychodzą na świeże powietrze, gdzie tworzą dla siebie prowizoryczną palarnię. Właściciel może oczywiście na to zezwolić, ale ma również prawo rozliczyć pracowników z czasu, jaki poświęcają na załatwianie prywatnych spraw – w tym przypadku na oddawanie się nałogowi.

Zgodnie z Kodeksem pracy każdemu pracownikowi zatrudnionemu w wymiarze co najmniej 6 godzin, przysługuje 15-minutowa przerwa. Może ją wykorzystać na cokolwiek, także na palenie. Jeśli pracownik jest szybki, to może podzielić sobie przerwę na trzy pięciominutowe i w ten sposób zapewnić możliwość „legalnego” wypalenia trzech papierosów.

Jednak jeśli pracownik notorycznie opuszcza stanowisko pracy, aby pójść zapalić, to właściciel jak najbardziej może zwrócić na to uwagę i wyciągnąć stosowne konsekwencje. Jakiego typu? Oto dopuszczalne scenariusze:

  • Właściciel może nakazać pracownikowi dłuższe zostanie w pracy, aby wyrównać stracony czas z powodu zbyt wielu przerw na papierosa
  • Właściciel może potrącić pracownikowi pensję z powodu dodatkowych przerw w pracy
  • Właściciel może nałożyć karę porządkową na pracownika, który wbrew postanowieniom regulaminu łamie zakaz palenia na terenie zakładu lub wykorzystuje czas pracy do załatwiania prywatnych spraw

Palenie w zakładzie pracy zawsze budziło duże kontrowersje (szczególnie wśród osób niepalących), dlatego dobrym pomysłem jest ustalenie jasnych zasad wpisanych do regulaminu i przede wszystkim egzekwowanie ich przestrzegania.


Autor wpisu:
Marcin Wolniak, Soluma BHP

Skontaktuj się z nami

Specjaliści z zakresu BHP są do Twojej dyspozycji, czekamy na kontakt by udzielić Ci praktycznej pomocy.

KontaktPoradnik BHP

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry