Jakie rozwiązania powinien wprowadzić pracodawca w okresie pandemii koronawirusa?

Data wpisu: 17.04.2020

Szalejąca na świecie pandemia koronawirusa zamroziła wiele sektorów gospodarki. Nadal jednak są firmy, które kontynuują pracę – nie tylko w formie zdalnej, ale też na dotychczasowych stanowiskach. Jeśli na przeszkodzie nie stoją przepisy, a pracownicy nie mają problemu z tym, aby stawić się w zakładzie, pracodawca powinien w pierwszej kolejności zadbać o ich bezpieczeństwo. Jakie zasady warto wprowadzić w firmie, by zminimalizować ryzyko zakażenia?

Obowiązkowe odstępy

Jeśli jest to tylko możliwe, należy zaordynować, aby pracownicy zachowywali między sobą bezpieczny dystans – minimum 2 metry. Nawet na stanowiskach produkcyjnych da się wprowadzić takie ograniczenia. Z kolei pracownicy biurowi, administracyjni i ci, których obecność w zakładzie pracy nie jest niezbędna, powinni swoje obowiązki wykonywać z domu. Pracodawca może i powinien pomóc im w zorganizowaniu domowego stanowiska, np. wypożyczając meble biurowe, niezbędny sprzęt czy nawet opłacając opiekę dla dzieci.

Ograniczenie funkcjonowania szatni i łaźni

Zarówno szatnie, jak i firmowe łaźnie, są miejscami, w których potencjalnie istnieje największe ryzyko rozprzestrzeniania się groźnych patogenów. Dlatego pracodawca powinien je czasowo zamknąć lub przynajmniej znacząco ograniczyć możliwość korzystania z tych pomieszczeń. Pracownicy mogą przychodzić do firmy już przebrani i natychmiast po skończeniu pracy udać się do domu i tam wziąć prysznic, przebrać się oraz zjeść posiłek.

Środki ochrony osobistej

Oczywiście mamy tutaj na myśli absolutnie podstawowe przybory, czyli maseczki (najlepiej chirurgiczne, z filtrem) oraz gumowe rękawiczki. Wskazane jest również wyposażenie pracowników w gogle lub okulary ochronne. Są to mało komfortowe rozwiązania, ale nie znamy skuteczniejszych, które mogłyby jeszcze bardziej pomóc w zahamowaniu rozprzestrzeniania się wirusa. Wyposażając pracowników w takie środki ochrony można liczyć na to, że uda się zachować ciągłość pracy zakładu.

Środki dezynfekujące  

Pracodawca musi zapewnić pracownikom dostęp do takich środków w stopniu nieograniczonym. Należy przy tym wprowadzić rygor częstego mycia rąk oraz odkażania powierzchni, z których korzystają pracownicy – jak chociażby klawiatury, blaty, stoły, narzędzia pracy, sanitariaty etc.

Autor wpisu: Marcin Wolniak, Soluma BHP

Wszystkie działy