Data wpisu: 17.04.2020

Jakie rozwiązania powinien wprowadzić pracodawca w okresie pandemii koronawirusa?

Szalejąca na świecie pandemia koronawirusa zamroziła wiele sektorów gospodarki. Nadal jednak są firmy, które kontynuują pracę – nie tylko w formie zdalnej, ale też na dotychczasowych stanowiskach. Jeśli na przeszkodzie nie stoją przepisy, a pracownicy nie mają problemu z tym, aby stawić się w zakładzie, pracodawca powinien w pierwszej kolejności zadbać o ich bezpieczeństwo. Jakie zasady warto wprowadzić w firmie, by zminimalizować ryzyko zakażenia?

Obowiązkowe odstępy

Jeśli jest to tylko możliwe, należy zaordynować, aby pracownicy zachowywali między sobą bezpieczny dystans – minimum 2 metry. Nawet na stanowiskach produkcyjnych da się wprowadzić takie ograniczenia. Z kolei pracownicy biurowi, administracyjni i ci, których obecność w zakładzie pracy nie jest niezbędna, powinni swoje obowiązki wykonywać z domu. Pracodawca może i powinien pomóc im w zorganizowaniu domowego stanowiska, np. wypożyczając meble biurowe, niezbędny sprzęt czy nawet opłacając opiekę dla dzieci.

Ograniczenie funkcjonowania szatni i łaźni

Zarówno szatnie, jak i firmowe łaźnie, są miejscami, w których potencjalnie istnieje największe ryzyko rozprzestrzeniania się groźnych patogenów. Dlatego pracodawca powinien je czasowo zamknąć lub przynajmniej znacząco ograniczyć możliwość korzystania z tych pomieszczeń. Pracownicy mogą przychodzić do firmy już przebrani i natychmiast po skończeniu pracy udać się do domu i tam wziąć prysznic, przebrać się oraz zjeść posiłek.

Środki ochrony osobistej

Oczywiście mamy tutaj na myśli absolutnie podstawowe przybory, czyli maseczki (najlepiej chirurgiczne, z filtrem) oraz gumowe rękawiczki. Wskazane jest również wyposażenie pracowników w gogle lub okulary ochronne. Są to mało komfortowe rozwiązania, ale nie znamy skuteczniejszych, które mogłyby jeszcze bardziej pomóc w zahamowaniu rozprzestrzeniania się wirusa. Wyposażając pracowników w takie środki ochrony można liczyć na to, że uda się zachować ciągłość pracy zakładu.

Środki dezynfekujące  

Pracodawca musi zapewnić pracownikom dostęp do takich środków w stopniu nieograniczonym. Należy przy tym wprowadzić rygor częstego mycia rąk oraz odkażania powierzchni, z których korzystają pracownicy – jak chociażby klawiatury, blaty, stoły, narzędzia pracy, sanitariaty etc.


Autor wpisu:
Marcin Wolniak, Soluma BHP

Skontaktuj się z nami

Specjaliści z zakresu BHP są do Twojej dyspozycji, czekamy na kontakt by udzielić Ci praktycznej pomocy.

KontaktPoradnik BHP

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry